20130613

DIY pt.2

Hamboi, kemain siap ber-part part entry DIY. Macam banyak sangat je yang aku do it yourself kan. Padahal kalau nak kira berapa banyak benda yang aku DIY, kira guna jari tangan je dah cukup. Tak payah nak kira sampai guna jari kaki, kalkulator lagi lah. Takde maknanya! Macam lah berjuta kannn :b

1. Bantal Mr & Mrs

Bantal ni aku memula perasan kat blog photographer. Onald rasanya. Lepas tu berkenan. Nak buat untuk sendiri kahwin, 10 tahun lagi belum tentu sobs. So, memandangkan angah nak kahwin masa tu aku pon buat je lah.

Dah tu mula lah google sana, google sini cara nak buat. Padahal senang nak mamps buat. Aku je yang kecoh. Beli kain buat baju sekolah yang licin tu kat Nagoya semeter RM6.80 je rasanya. Beli semeter untuk 2 bantal. Itu pon lebih lagi.

Oh, untuk wordings tu beli kain felt. Hari tu angah beli kat Kenanga semeter RM9 rasanya. Beli yang jenis tak berbulu. Katanya kain felt tu ada 2 jenis. Satu jenis yang berbulu, satu lagi tak. Tulisan tu print. Aku guna Microsoft Word pilih jenis Harrington saiz berapa tah. Lepas tu print sebesar-besar alam. Ye lah, kang tak nampak pulak.

Bantal ni benda paling awal aku prepare tapi lambat jugak siapnya. Biasalah bila penyakit malas datang berbondong-bondong memang tak boleh nak buat apa dah. Terperap je barang-barang tu kat dalam bilik.




Dah tu bila nak buat, aku ni bukannya pandai menjahit pon. Nak senang dan cepat, amik gam panas, gam je words tu atas sarung bantal. Senang. Tak payah banyak fikir. Tapi tu pon tersenget aku tampal. Bior lah janji siap.




2. Pillow ring / Ring pillow

Aku tak tahu mana yang betul. Pillow ring ke ring pillow. Nak senang bantal cincin je weh. Tak payah nak omputih sangat. Berlagak! Walaupun spaghetti carbonara favourite terkini. Lagi-lagi air tangan sendiri. Hmm wallaaaa sedap gila!!


Hehe dah termelalut pulak. Untuk buat batal air sembahyang, angah bagi Syawal cincin. Kalau tu taknak lah macam hantaran yang selalu letak dalam sangkar lah, letak kat tengah keliling dia ada bunga penuh. Nak yang lain.

Lepas tu angah cakap dia pernah tengok hantaran cincin Fa Ismail. Cantik. Aku pon apa lagi google lah. Okay, cantik. Angah pon setuju nak buat macam tu. Lepas tu tetiba fikir mana nak dapat bantal tu. Macam mana nak buat.

Dahtu teringat shredded paper yang angah bawak balik dari ofis. Teringat paper crepe yang tebal yang mahal yang harga sepeket RM10 yang simpan dalam kotak tu jugak. Ting ting ting. Ceh, tak berbunyi pon.



Yeay, idea nak buat guna benda-benda tu je. Paper crepe potong & tampal keliling jadi macam bentuk bantal. Saiz sedang-sedang janji boleh letak atas dulang. Dah siap, sumbat dengan shredded paper. Dah, siap! Bijak gila! Ahahahahaha.

Lebih kurang sama je dengan Fa & Rilla punya kan. Pentiru aku ni :B Kelopak dia tu main tampal je. Asal boleh. Reben nak letak cincin tu guna reben lebih masa kenduri Farahain hari tu. Sekejapan je dah siap. Sap sap soi chuols!!





3. Signage

Muahahaha signage pon kira DIY jugak ke? Padahal senang je kan. Bukak microsoft taip benda penting, print. Apa lah sangat. Pejam mata je kottt.


Untuk signage apa yang ada dalam tu? Nama pengantin jangan tak letak pulak. Tarikh, hari. Tu je kot. Tambahan, letak nama mak abah. Tapi kecik. Bila tengok dari jauh tak nampak pon. Tapi ye lah takkan nak letak nama 4-4 orang kot. Semua gila glamour nampaknya... Kah kah kah.

Dah print signage tu, tampal atas kotak yang dah dipotong. Hoih, ingat senang nak potong kotak-kotak tu? Kalau yang jenis nipis tu ye lah. Ni yang jenis tebal. Jenuh gila. Dah tampal, masuk dalam plastik pulak. Takut kang hujan, lunyai dah tak nampak tulisan tu. Tak guna weh tak guna kalau lunyai.




Cucuk lubang atas bawah masukkan dawai halus lepas tu sedia nak pergi pasang pukul 1 pagi. Nak pasang tu jangan lupa pulak bawak bunga manggar nak letak sekali. Kalau boleh biar warna cerah, hari siang senang memancor-mancor berkilat. Dari jauh orang nampak dah.